همگام استراتژی محتوا
8 گام استراتژی تولید محتوا آموزش انواع استراتژی تولید محتوا + نمونه
دقت کنید که تنها یافتن این کلمات کافی نیست، بلکه غربالگری و دستهبندی آنها است که اهمیت دارد. یکی از بزرگترین نارضایتی های مشتریان در هر صنف و کسب و کاری، زمان طولانی پاسخگویی است. سند استراتژی محتوا 10 بخش دارد که در ادامه به بررسی دقیق آن میپردازیم. به این ترتیب کسبوکارهای کوچک میتوانند با خوشههای محتوایی معتبری که از نظر شرایط رقابتی رتبه بالایی دارند، به جایگاههای بالاتری صعود کنند. برای ایجاد تقویم محتوایی می توانید از Google Sheets یا از ابزارهایی مانند Trello، Asana یا Basecamp استفاده کنید.
این چالش هم در بخش بلاگ سایت و هم در سوشال مدیا اغلب مشکلساز است و باعث تاخیر در انتشار یا تکرار و یکنواختی محتوا میشود. برای حل این مشکل در نوشتن استراتژی محتوا میتوان از ابزارهای گوناگونی کمک گرفت. صاحبان کسب و کارهای مختلف باید از روشهای جذاب و فوقالعادهای استفاده کنند تا بتوانند در بین دیگر رقبای خود حرفی برای گفتن داشته و به موفقیت دست پیدا کنند. پادکستها یکی دیگر از انواع استراتژی محتوا هستند که طی سالهای گذشته توجه بیشتری نسبت به آنها شده است. هر قطعه محتوای جدیدی که ایجاد میکنید، باید طوری باشد که بیشترین امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد.
هر پلتفرم مزایای خاص خود را دارد، بنابراین قبل از انتخاب اینکه کدام یک برای کسب و کار شما مناسب هستند، حتما تحقیق کنید. اینها تنها برخی از اهدافی هستند که ممکن است بخواهید با کمپینهای اجتماعی خود به آنها دست یابید و هر یک از این اهداف محتوای متفاوتی را میطلبد. خدمات سئو مشهد که سایت شما را برای کسب نتایج برتر گوگل بهینه می کنیم. به تدریج و با گذشت زمان می آموزید که چه نکات و اعمالی روی چه شاخص هایی بیشترین تاثیر را می گذارد. به طور مثال انتشار عناوین جذاب باعث افزایش نرخ کلیک در نتایج جستجو می شود.
یک خوشه محتوایی باید یک موضوع را در تمام مراحل سفر خریدار/کاربر – براساس شخصیت – پوشش دهد. همانطور که موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ در حال تکامل هستند، دائماً تاکید بیشتری بر ارائه محتوای با کیفیت به مخاطبان دارند که هدف جستجوی (نیازها) آنها را برآورده کند. البته مسائل فنی، HTML با فرمت مناسب، بک لینکها و عملکرد سایت همگی در این امر نقش دارند، اما نهایتاً ما نسبت به تولید محتوای جامع، معتبر و باکیفیت باید متعهد باشیم. هر استراتژی بازاریابی محتوایی باید با استراتژی بزرگتر یعنی استراتژی برند، اهداف بازاریابی و اهداف تجاری شما هماهنگ باشد و در اصل شما باید با توجه به آنها یک نقشه راه ایجاد کنید. اکنون که فهمیدید استراتژی محتوایی چیست و چه چیزی باید انجام شود، احتمالاً از خود میپرسید که چگونه آن را عملی کنید.
این نوع محتوا تأثیر بسیار زیادی روی جهتدهی به تصمیمات خرید مشتریان دارد. شرکت گردشگری Queensland از این استراتژی محتوا برای افزایش تعامل و اعتبار خود میان کاربران استفاده کرد و از دنبالکنندگان خود خواست در مورد سفرهای خود محتوای ویدیویی تولید کنند. با این روش این برند توانست چیزی حدود ۸٫۴ میلیون بازدید در وبسایت دریافت کند. زمانی که به منبعی قابلاطمینان برای اطلاعات تبدیل شوید و به بازخوردها پاسخ مناسب بدهید، مشتریان به برند شما اعتماد میکنند و مدام به شما برمیگردند. انتشار محتوای ارزشمند اعتماد را ارتقا میدهد و میتواند آگاهی از برند خوبی ایجاد کند. زمانی که مشتریان شما را بشناسند و به شما اعتماد کنند، بیشتر تمایل دارند از شما خرید کنند.
در واقع استراتژی محتوا به فعالیتهای بازاریابی محتوایی هدف و انسجام میدهد. به همین خاطر مهمترین کارکرد آن رفتار مکملی است و برای افزایش اثربخشی فعالیتهای محتوایی فعالیت میکنند. تحلیل فیدبکها و واکنشهای کاربران بهترین روش برای شناخت مخاطبان هدف است. برای داشتن تحلیل درست، محتوا باید با برنامه و استراتژی خاصی تولید و منتشر شود و اطلاعات مورد نیاز کسب و کار از میان حجم بالایی از محتوا به درستی استخراج شود. مطالعه موردی یکی دیگر از انواع استراتژی محتوا، در واقع نوعی تعریف داستان کسب و کار است که میتواند نحوه برطرف کردن مشکلی را به وسیله محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار مورد نظر، توضیح دهد. در این محتوا هیچ نیازی به تعریف داستان از سوی کسب و کار معرفی شده نیست و case study اقدام به تعریف داستان کرده و در این داستان چگونگی حل مشکل از سوی محصولات و خدمات کسب و کار شما را عنوان خواهد کرد.
اثرگذاری بیشتر محتوای ویدیویی روی مخاطبان باعث شده این نوع محتوا در زمره مهمترین استراتژیهای بازاریابی محتوایی قرار بگیرد. بهطور کلی محتوای بصری مثل ویدیوها، تصاویر و اجراهای زنده بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرند. «محتوای اصلی یا ستونی» (Content Pillar) به محتوایی گفته میشود که بر اساس ایدههای کلی و اصلی تولید میکنید. این محتواها در واقع ستونهایی برای «خوشههای محتوا» (Content Cluster) هستند که ایدههای جزئیتر را پوشش میدهند. استفاده از این مدل کمک میکند نظم بیشتری در فرایند تولید محتوا برقرار شود و از اینکه تمام موضوعات مربوط به یک محتوا را پوشش دادهاید اطمینان حاصل کنید. تا این قسمت از مطلب با کلیات استراتژی محتوا و کاربرد و اهمیت آن آشنا شدیم و یاد گرفتیم در نوشتن استراتژی محتوا چگونه باید رئوس استراتژی را تعیین کنیم.
تمام سوالات و بهترین پاسخ ها را در جزوهای جمع آوری کنید و همیشه از روی همان جزوه پاسخ بدهید. تا زمانی که استراتژی مکتوب نداشته باشیم نمی توانیم بگوییم استراتژی داریم تا زمانی که استراتژی محتوا مکتوب نشده باشد نمیتوانیم بگوییم استراتژی محتوا داریم. در یک تیم کوچک، پاسخ به این پرسشها ممکن است آسان باشد چرا که شما تنها تصمیمگیرنده هستید. اما با رشد شرکت، ممکن است لازم باشد با چندین تیم محتوا همکاری کنید تا یک فرآیند موثر را کشف کنید. هنگام بررسی معیارهایی مانند ترجیحات تماس و جمعیتشناسی، ابتدا سرنخهای خود را بر اساس ویژگیهای مشترک دستهبندی کنید.
کاپریلا با بهرهگیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبطترین تبلیغات هدفمند کلیدواژهای را با توجه به کمپینهای فعال کسب و کار به کاربران نمایش میدهد. این پلتفرم با شبکهای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجارهای همکاری میکند. مرحله «تبدیل» (Conversion) در قیف بازاریابی در پایینترین قسمت قیف بازاریابی قرار میگیرد و به مشتریان کمک میکند بتوانند برای انجام اقدام موردنظر در وبسایت تصمیمگیری کنند. اقدام انجام شده توسط کاربر ممکن است ثبتنام در وبسایت، پرکردن فرم یا درنهایت خرید محصولات و خدمات باشد. با تولید این نوع محتوا Airbnb سفر را بهشکلی جذاب برای مخاطبان تعریف میکند و آنها را به استفاده از خدمات خود ترغیب میکند. اغلب اوقات برندهای بسیار بزرگ به روشهای سادهای میتوانند دیدگاههای منفی مشتریان ناراضی را جمعآوری و بررسی کنند.
چون بیشتر کسب و کارهای موفق در هر زمینهای به نمونه های خارجی خود شبیه هستند. نکته بعدی که در مورد هدف باید در نظر بگیرید رویکرد مشخص نسبت به هدف است. به طور دقیق مشخص کنید که چه میزان ترافیک در چه بازه زمانی زمانی مد نظر شماست. البته نیازی نیست که یک مورد از موارد بالا را به عنوان هدف در نظر بگیرید شاید 2 یا 3 مورد را هدف قرار دهید. دقت داشته باشید که هدفهای واقعی را در نظر بگیرید در غیر این صورت به نتیجه نخواهید رسید.
بسیاری از سایتها از نظر محتوایی هیچگونه استراتژی و برنامهریزی ندارند و شما با این کار میتوانید از آنها سبقت بگیرید. به کمک استراتژی محتوا میتوانید با تولید و توزیع محتوای هدفمند و بهینه، هزینههای خود را کاهش داده، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و جایگاه بهتری نسبت به رقبایتان کسب کنید. تدوین تقویم محتواییبعد از اینکه موضوعات خود را اولویتبندی کردید، وقت آن است که همه چیز را در یک تقویم محتوا وارد کنید. تقویم محتوا سندی است که به شما کمک میکند استراتژی محتوای خود را مطابق برنامه و بهطور هماهنگ پیش ببرید. جزئیات این تقویم کاملاً بستگی به شما دارد که باید شامل چه بخشهایی باشد مانند؛ موضوع و عنوان، نوع محتوا، مسئول محتوا، تاریخ تحویل، وضعیت محتوا و… .
بسیاری از سرویس ها مانند GA4 و گوگل سرچ کنسول، مواردی مانند تعداد بازدیدها یا کلیک های یک محتوا و تعداد افرادی که در طول زمان مشترک یا دنبال کننده می شوند ارائه می دهند. همچنین KPIهایی که بیشترین ارتباط را با اهداف محتوایی شما دارند تعیین کنید و بهترین روش برای ردیابی آن ها را مشخص کنید. زمانی که شروع به مشاهده عملکرد محتوای خود کنید، این داده ها به شما مبنایی برای اصلاح قطعات محتوای خاص یا کل استراتژی ارائه خواهند کرد. پرسونای خریدار، یک نمایه خیالی از مشتری هدف شماست که به عنوان راهنمایی برای فرآیند تولید محتوا استفاده می شود. توسعه این پرسونای خریدار می تواند به شما کمک کند نیازهای مشتریان هدف را بهتر درک کرده و محتوایی تولید کنید که این نیازها را برطرف کند.
به تدریج متوجه خواهید شد که کدام نویسنده در چه قسمتی بهتر عمل می کند. یک نویسنده درباره محصولات و خدمات بهتر توضیح می نویسد و یک نفر درباره پست های کلی و عمومی. اهداف و نیازهایشان را برمی شمرد و در نهایت ما در مقابل با آنها چه کاری می توانیم انجام دهیم. سپس نوبت به شناخت مخاطب می رسد که با تهیه برنامه بازاریابی موثری می توانید درصدد رفع نیازهای مخاطب برآیید و او را به یکی از مشتریان وفادار برند خود تبدیل کنید. در مجموع هدف از تهیه استراتژی محتوا، مشخص کردن چیزهایی است که تعیین می کند چه کارهایی را چگونه انجام دهیم.
از وبسایت گرفته تا شبکههای اجتماعی همگی کانالهایی را برای انتشار محتوا در اختیار شما قرار میدهند. تعیین کانال انتشار تا میزان زیادی تحتتأثیر شناخت شما از مخاطب هدف و فضاهای موردعلاقه او برای فعالیت است. برند استارباکس با متمرکز کردن استراتژی محتوای خود روی این ویژگی که با خرید قهوههای این برند مشتریان میتوانند به حس شوق و چندبعدی بودن در خلال روزمرگیهای زندگی دست پیدا کنند، توانست فروش خود را بیشتر کند. مشتریان با خرید قهوههای این برند دیگر حس معمولی بودن نداشتند و فکر میکردند در حال انجام کاری شگفتانگیز هستند. اگر قصد دارید حجم عظیمی از محتوا تولید کنید، به یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) قوی نیاز دارید. سیستمهای مدیریت محتوا به شما امکان میدهند تا انواع مختلف محتوا از جمله پستهای وبلاگ، فایلهای صوتی، ویدئو، عکس و… را ایجاد، سازماندهی، منتشر و ذخیره کنید.
این موضوع بسیار گستردهتر از فهرستی از قالبها و موضوعات است و شامل پرسونای خریدار، نقشه سفر مشتری، تقویم محتوا و ... انتخاب نوع محتوامرحله بعدی، انتخاب انواع محتوایی است که روی آنها تمرکز میکنید. انواع محتوای زیادی وجود دارد که در واقع جزء تاکتیکهای محتوایی هم به حساب میآیند و ما در بخش بعدی در همین مقاله آنها را معرفی میکنیم. گفتنی است در فرایند انتخاب قالب محتوایی مناسب حتما اهداف برند و مخاطبان هدف شما چراغ راه شما خواهند بود. مهم است بدانید که در نهایت، همه چیز با دانستن اینکه استراتژی تولید محتوای شما چیست شروع میشود. هیچ راه دیگری برای اندازهگیری بازگشت سرمایه بازاریابی محتوایی شما وجود ندارد.
داشتن یک استراتژی به شما کمک میکند تا مسیر خود را به وضوح تعیین کنید و بدانید کجا میخواهید برسید. از سوی دیگر، با داشتن یک استراتژی قوی میتوانید عملکرد محتوایتان را ارزیابی کنید و ببینید چهقدر به اهدافتان نزدیک شدهاید. همچنین، این به شما امکان میدهد منابع خود را به بهترین نحو مدیریت کنید و نتایج بهتری بگیرید. یک استراتژی محتوا موفق، تعیین میکند چه نوع محتوایی تولید شود، چگونه و در کجا منتشر شود و برای چه مخاطبانی هدفمند باشد. این استراتژی باید به صورت یک نقشه سفر جامع برای مخاطبان شما عمل کند و آنها را در هر مرحله از فرآیند تصمیمگیری و تعامل، از آگاهی اولیه تا خرید و حتی پس از خرید، همراهی کند. استراتژی محتوا به طور عمده به تحلیل نیازها، تفکرات، و انتظارات مخاطبان متمرکز است.
نیازی نیست درگیر ساختار الگوریتم پسند شوید، همین که مقاله و محتوای شما نیاز کاربر را پاسخ دهد، گوگل به ارزشمندی آن پی خواهد برد. بر اساس هدف اصلی کسب و کار، هدفهای خاصی برای استراتژی محتوا تعیین کنید. برای مثال، اگر هدف افزایش فروش است، ممکن است نیاز باشد که محتوا به منظور اطلاعرسانی به مخاطبان و انگیزش به خرید ایجاد شود. به زبانی سادهتر، بازاریابی محتوایی به طور معمول برای تبلیغ و فروش استفاده میشود، در حالی که استراتژی محتوا بیشتر به برنامهریزی و تدوین یک رویکرد جامع مرتبط با محتوا مربوط میشود. در برخی موارد، این دو مفهوم ممکن است با هم ترکیب شوند و همزمان به کار روند، به ویژه زمانی که هدف نهایی فروش باشد.
حالا که اصول استراتژی محتوایی را یاد گرفتهاید، گام به گام آن را در تولید محتوا برای وبسایتتان پیاده کنید. اما به یاد داشته باشید برای داشتن عملکرد بهتر باید تمام مراحل را به اندازه کافی تمرین کنید. محتوا زمانی برای کاربران مناسب است که در رسیدن به اهدافشان آنها را یاری کند. محتوا نیازها را پیش بینی میکند، اما همیشه نمیتواند آنها را برآورده کند. این مسئله تا حدی پیش میرود که پیدا کردن محتوا تقریبا غیرممکن میشود.
بهطور کلی کتابهای الکترونیکی گزینهای عالی برای گرفتن سرنخ و تعامل بیشتر خوانندگان به حساب میآید. پس از خواندن یک پست وبلاگ، بازدیدکنندگان ممکن است اطلاعات بیشتری بخواهند. این موضوع برای افرادی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، بسیار اهمیت دارد. با شناسایی مخاطبین، بهتر می توانید محتوای ارزشمند و مرتبط با نیاز آن تولید و آنها برای خواندن ترغیب کنید. استراتژی محتوا بهعنوان یک ابزار کلان و هماهنگ، در راستای تحقق اهداف کسب و کار و ارتقا ارتباط با مخاطبان بسیار حیاتی است.
در پاسخ پرسش استراتژی محتوا چیست باید گفت این استراتژی طرحریزی، توسعه و مدیریت محتوای آنلاین در وبسایتها و شبکههای اجتماعی است. محتوا شامل مواردی از قبیل تصاویر، صدا، فیلم، شرح محصول، تبلیغات، اطلاعات قابلدانلود و سایر مطالب نوشتهشده در یک وبسایت است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که چه محتوایی به کاربران خود نشان میدهید. گفتنی است با توجه به اهداف تجاری و استراتژی محتوای مرتبط با آن این موارد میتواند شامل جزئیات بیشتری شوند. به همین جهت تولید و بهینهسازی صحیح محتوای باارزش میتواند مشتریان بالقوه را بدون تکیه بر تکنیکهای بازاریابی دیجیتال-سنتی در معرض دید گذاشتن دائمی محصول- جذب کند. مثلاً اگر شما صاحب یک فروشگاه دوچرخه هستید، طبیعتاً محتوای شما باید در مورد دوچرخه و موضوعات مرتبط به آن باشد و همچنین نباید صرفاً به محتوای متنی اکتفا کنید و باید از محتوایی تصویری نیز استفاده کنید.
این مرحله بهترین زمان برای ترغیب مشتریان بالقوه به خریدار است چراکه کافیست با انواع متنوعی از محتوا ازجمله محتوای گرافیکی آنها را تشویق کنید بخواهند بیشتر در مورد شما بدانند. با استفاده از این ابزار دیگر نیازی نیست سراسر وب را برای پیدا کردن ایدههای محتوایی زیر و رو کنید. در عوض می توانید فهرست Feedly را بررسی کنید و بین سایتهای خبری، خبرنامهها و شبکههای اجتماعی از موضوعات داغ خبردار شوید. پرسونای خریدار برای کسب و کارهای بزرگ نیز مهم است و بسته به هدف ممکن است نیاز به بهروزرسانی داشته باشد. برای مثلا در صورت گسترش بازار هدف کسب و کار باید پرسونای جدیدی برای خریداران محصولات و خدمات بسازید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری